توحید مفضل امام صادق (ع)

مجلس اول :شگفتی های آفرینش انسان

توحید مفضل امام صادق (ع)

مجلس اول :شگفتی های آفرینش انسان

کتاب توحید مفضّل، منسوب است به یکی از شاگردان خاصّ امام صادق(ع) به نام "مفضّل بن عمر الجُعفی الکوفی" که از طریق محمد بن سنان نقل شده است. مفضّل چهار جلسه نزد حضرت صادق(ع) شتافت و سخنان او را که به وی املاء می‌فرمود، مکتوب کرد. متن حیرت‌انگیز این کتاب، مورد تأیید علما واقع شده است، از جمله: سید بن طاووس (وفات: 664 هجری) که آن را شگفت‌انگیز خوانده است و همچنین علامه محمدباقر مجلسی (وفات: 1110 هجری) که آن را برای استفاده عامه به فارسی شیوا ترجمه نموده و در برخی موارد، سخنان حضرت را شرح نیز کرده است. مفضل بن عمر از خواص شاگردان امام صادق و امام کاظم(ع) بوده است. طبق آنچه در کتاب الارشاد مفید آمده، حضرت امام رضا(ع) در ضمن حدیثی بر او رحمت فرستاده و تبعیت او از ائمه را ستوده است.

امام صادق علیه‌السلام این حدیث بلند را در چهار روز و چهار نشست، بر مفضل املا فرموده است. شاید بتوان برای هر مجلس عنوانی کلی را بر شمرد.

مجلس اول: درباره شگفتیهای آفرینش انسان

مجلس دوم: درباره شگفتیهای آفرینش حیوان

مجلس سوم: درباره شگفتیهای آفرینش طبیعت

مجلس چهارم: درباره ناملایمات و مصائب
در این تارنما ضمن ارائه فرازهایی از مجلس اول به به شرح علمی هر مبحث پرداخته می شود

  • ۰
  • ۰

اگر انسان (بدون آنکه به طور طبیعی خوابش بیاید) تنها با توجه به نیاز بدن به خواب و استراحت و تقویت می خوابید، چه بسا بر اثر سستی و تنبلی و یا... نمی خوابید و این امر او را به ضعف جسمی دچار می کرد و در پایان به هلاکت او می انجامید.

مقاله فیزیولوژی خواب را در آدرس http://www.psychology-village.blogfa.com/post/3  ببینید

شرح در ادامه مطلب

خواب عبارت است ازعدم توانایی ارادی درکنترل محیط فیزیکی و کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، سیستم ایمنی و سیستم عضلانی-اسکلتی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.( ویکی پدیا)

احساس خواب آلودگی یا نیاز به خواب دلایل متفاوتی دارد

:1-عادت بدن در زمان خاص به خواب(sleep habit time)

2- خستگی مغز در اثرکار و فعالیت ، مغز که در اغلب کار های بدن شرکت دارد و به انرژی زیادی نیاز دارد خسته می شود و به این نیازمند است که از بار کارهایی که بر عهده دارد کاسته شود و با خوابیدن این اتفاق می افتد(یعنی از کارهایی که بر عهده ی مغز است کاسته می شود).این احساس خواب آلودگی فقط به خاطر خستگی مغز است و به این دلیل است که مغز دیگر کشش انجام وظایف خود را ندارد و به همین دلیل انسان احساس گیجی و خواب آلودگی می کند.مثلا به هنگام درس خواندن و مطالعه ،مغز انرزی زیادی از دست می دهد به همین دلیل است که به هنگام مطالعه احساس خواب آلودگی به انسان دست می دهد،یا مثلا به هنگام سن بلوغ که تمامی اعضای بدن در حال رشد اند و به انرژی نیاز دارند انسان بالغ بیشتر احساس خواب آلودگی می کند

مکانیسم فیزیولوژی عصبی تنظیم خواب و بیداری
پرستو براتی دوم، کامبیز روشنایی، مرضیه درویشی *
http://shefayekhatam.ir
چکیده:   

مقدمه: درک مکانیسم­های خواب و بیداری برای درمان بیماری­های عصبی خواب نیاز است. نواحی مختلف زیادی در مغز وجود دارد که در سیستم کنترل خواب و بیداری دخیل هستند. این نواحی مکانیسم­های فیزیولوژی خواب را تحت تأثیر قرار می­دهند. کنترل خواب و بیداری توسط انواع مختلفی از فاکتورهای ناقل عصبی به­شدت حفظ شده است. آدنوزین، اکسید نیتریک و نورون­های گابائرژیک نقش مهمی را در تنظیم خواب و بیداری در مغز ایفاء می­کنند. تغییرات در سیستم­های نورو شیمیایی تنظیم خواب و بیداری با افزایش فعالیت­های الکتروآنسفالوگرام همراه است. حرکت غیرسریع چشم (خواب NREM) و حرکت سریع چشم (خواب REM) دو نوع از خواب هستند. اولین مورد به تثبیت حافظه و مدولاسیون سیناپس منجر می­شود و مورد دوم موجب آتونی عضلانی و تنظیم هیجان می­شود. نتیجه ­گیری: اختلال خواب با عملکردهای متناقض خواب NREM و REM رخ داده است. توزیع حالت­های فیزیولوژیکی خواب NREM و REM ممکن است به اختلالات شناختی منجر شود. در این مقالۀ مروری، ما مکانیسم­های فیزیولوژیکی خواب و بیداری و همچنین اختلالات مرتبط با تغییرات در سیستم­های نورو شیمیایی خواب را مطالعه می­کنیم.

  • ۹۶/۱۰/۰۱
  • بهروز ملایری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی