توحید مفضل امام صادق (ع)

مجلس اول :شگفتی های آفرینش انسان

توحید مفضل امام صادق (ع)

مجلس اول :شگفتی های آفرینش انسان

کتاب توحید مفضّل، منسوب است به یکی از شاگردان خاصّ امام صادق(ع) به نام "مفضّل بن عمر الجُعفی الکوفی" که از طریق محمد بن سنان نقل شده است. مفضّل چهار جلسه نزد حضرت صادق(ع) شتافت و سخنان او را که به وی املاء می‌فرمود، مکتوب کرد. متن حیرت‌انگیز این کتاب، مورد تأیید علما واقع شده است، از جمله: سید بن طاووس (وفات: 664 هجری) که آن را شگفت‌انگیز خوانده است و همچنین علامه محمدباقر مجلسی (وفات: 1110 هجری) که آن را برای استفاده عامه به فارسی شیوا ترجمه نموده و در برخی موارد، سخنان حضرت را شرح نیز کرده است. مفضل بن عمر از خواص شاگردان امام صادق و امام کاظم(ع) بوده است. طبق آنچه در کتاب الارشاد مفید آمده، حضرت امام رضا(ع) در ضمن حدیثی بر او رحمت فرستاده و تبعیت او از ائمه را ستوده است.

امام صادق علیه‌السلام این حدیث بلند را در چهار روز و چهار نشست، بر مفضل املا فرموده است. شاید بتوان برای هر مجلس عنوانی کلی را بر شمرد.

مجلس اول: درباره شگفتیهای آفرینش انسان

مجلس دوم: درباره شگفتیهای آفرینش حیوان

مجلس سوم: درباره شگفتیهای آفرینش طبیعت

مجلس چهارم: درباره ناملایمات و مصائب
در این تارنما ضمن ارائه فرازهایی از مجلس اول به به شرح علمی هر مبحث پرداخته می شود

  • ۱
  • ۰

ای مفضل! سخن خود را با بیان آفرینش انسان آغاز می کنیم. تو نیز بکوش که از آن پند گیری.

اول اینکه: تدبیر چنان شد که جنین، در رحم در پس سه ظلمت، پوشیده ماند: شکم، رحم، و بچه دان، جایی که توان چاره اندیشی برای اخذ غذا و دفع ناروا

را ندارد. نه صلاح خویش می داند و نه ضرر خویش می راند.

خون حیض برای او غذاست، چون آب برای گیاه. پیوسته غذایش چنین است.

دوران جنینی مهمترین مرحله زندگی است که بیش از هرزمانی وجود ما به مراقبت و محفاظت نیاز دارد بی آنکه خود و اطرافیانمان اطلاعات و تسلط کافی بر کنترل عوامل موثر بر سلامت و بهداشت خویش داشته باشیم. جنین در درون رحم توسط  لایه های چندگانه ضربه گیر محافظت و تغذیه می شود.

خلقت انسان در # تاریکی های سه گانه در قرآن، نهج البلاغه  وهمچنین دعای عرفه امام حسین (ع ) نیز به عنوان دلایل توحید و حکمت الهی ذکر شده است 

خداوند متعال در آیه 6سوره زمر، به تطورات خلقت جنین اشاره کرده و می فرماید:
«او شما را در شکم مادرانتان خلقتى بعد از خلقت دیگر و آفرینشى بعد از آفرینش دیگر مى بخشد، در میان تاریکیهاى سه گانه ، (
یَخْلُقُکُمْ فِی بُطُونِ أُمَّهَاتِکُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِی ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ) تعبیر به (ظلمات ثلاث ) (ظلمتهاى سه گانه ) اشاره به ظلمت شکم مادر، و ظلمت رحم ، و مشیمه (کیسه مخصوصى که جنین در آن قرار گرفته است ) مى باشد که در حقیقت سه پرده ضخیم است که بر روى جنین کشیده شده.
صورتگران معمولى باید در مقابل نور و روشنائى کامل صورتگرى کنند، اما آفریدگار انسان در آن ظلمتگاه عجیب چنان نقش بر آب مى زند و صورتگرى مى کند که همه مجذوب تماشاى آن مى شوند، و در جائى که هیچ دسترسى از ناحیه هیچکس به آن نیست رزق و روزیش را که براى پرورش و رشد سریع سخت به آن نیازمند است به طور مداوم به او مى رساند.
سید الشهداء امام حسین (علیه السلام ) در دعاى معروف عرفه که یکدوره کامل و عالى درس توحید است به هنگام بر شمردن نعمت و قدرت خداوند به پیشگاه او چنین عرض مى کند: و ابتدعت خلقى من منى یمنى ، ثم اسکنتنى فى ظلمات ثلاث : بین لحم و جلد و دم ، لم تشهر بخلقى ، و لم تجعل الى شیئا من امرى ، ثم اخرجتنى الى الدنیا تاما سویا!: آغاز آفرینش مرا از قطرات ناچیز منى قرار دادى سپس مرا در ظلمتهاى سه گانه ، در میان گوشت و پوست و خون ساکن نمودى آفرینش مرا آشکار نساختى ، و در آن مخفیگاه به تطورات خلقتم ادامه دادى ، و هیچیک از امور حیاتى مرا به من واگذار نکردى ، سپس مرا به دنیا کامل و سالم منتقل ساختى .{تفسیر نمونه،ذیل آیه 6سوره زمر}
علامه طباطبایی در تفسیر آیه مورد بحث می فرماید:
مراد از (ظلمات ثلاث ) - به طورى که گفته اند - ظلمت شکم ، رحم ، و ظلمت مشیمه (تخمدان ) است ، و همین معنا را صاحب مجمع البیان از امام باقر (علیه السلام ) روایت کرده. (مرکز پاسخگویی به سوالات دینی 
http://www.askquran.ir)

امام علی (علیه السلام) در خطبه 163 نهج البلاغه به گوشه اى از آفرینش انسان و اسرار پیچیده دوران جنینى و نیز اسرار پیچیده تولّد و پس از آن اشاره مى فرماید و نتیجه مى گیرد: تو که نمى توانى به کنه اسرار خلقت خود برسى، چگونه مى توانى انتظار داشته باشى به کنه صفات حق راه یابى؟!

مى فرماید: «اى مخلوقى که با اندام متناسب آفریده شده اى و در محیط محفوظى، در تاریکى رحم ها و در پرده هاى تو در توى متعدد پرورش یافته اى» (أَیُّهَا الْمَخْلُوقُ السَّوِیُّ(1)، وَالْمُنْشَأُ الْمَرْعِیُّ(2)، فِی ظُلُمَاتِ الاَْرْحَامِ، وَ مُضَاعَفَاتِ الاَْسْتَارِ. بُدِئْتَ).

آرى، دوران جنینى یکى از شگفت انگیزترین و اسرارآمیزترین دوران هاى خلقت انسان است. نطفه انسان در حالى که در محیطى کاملا بسته و ظلمانى و زیر پرده هاى مضاعف قرار دارد، مراحل تکامل خود را پى در پى طى مى کند و هر روز در مرحله جدیدى گام مى نهد. آفرینشى کاملا موزون و منظم و حساب شده را طى مى کند و با این که بسیار لطیف و آسیب پذیر است، در آن محیط کاملا محفوظ از آسیب ها برکنار است.

سپس به شرح این مطلب پرداخته، مى افزاید: «آفرینش تو از عصاره گِل آغاز شد و در جایگاه مطمئن و محفوظى تا حدّ معین و سرآمد مشخصى قرار داده شدى» ((بُدِئْتُ مِنْ سُلاَلَة(3) مِنْ طِین)، وَ وُضِعْتَ (فِی قَرَار مَکِین(4) * إِلَى قَدَر مَعْلُوم)، وَ أَجَل مَقْسُوم).

اشاره به این که توقف انسان در رحم مادر، کاملا حساب شده است; از نظر کمیّت و کیفیت بدن و از نظر مدت و زمان; که امام(علیه السلام) به یکى با جمله «الى قدر معلوم» اشاره مى کند و به دیگرى با جمله «واجل مقسوم».

آن گاه به بیان مرحله بعد از استقرار در رحم مى پردازد و مى فرماید: «در آن هنگام که در شکم مادر مشغول حرکت بودى در حالى که نه قدرت پاسخگویى داشتى و نه توانایى شنیدن سخنى!» (تَمُورُ(5) فِی بَطْنِ أُمِّکَ جَنِیناً لاَ تُحِیرُ(6) دُعَاءً، وَلاَ تَسْمَعُ نِدَاءً).

این جمله اشاره لطیفى است به حرکت پى در پى جنین در شکم مادر که به صورت شنا کردن در مایع مخصوص پیرامونش مى باشد. فرمان حرکت را از درون فطرت و به حکم طبیعت مى گیرد، بى آن که از کسى چیزى بخواهد یا پاسخ به کسى بدهد; چرا که نه گوش شنوا دارد و نه زبان گویا; ولى همه نیازهاى او از پیش در همان محیط بسته و ظلمانى و تاریک فراهم شده است. (ستادقرآنی احسن الحدیث http://ahsanalhadis.com )

نقاشّان و صورت گران چیره دست همیشه باید در مقابل نور و روشنائى؛ کامل، صورتگرى کنند؛ ولى آن آفریدگار بزرگ در آن تاریک خانه عجیب، چنان نقشى بر آب مى زند که همه را مجذوب و مفتون و محو تماشاى خود مى کند. ضرب المثل معروفى است که وقتى مى خواهند ناپایدارى چیزى را بیان کنند، مى گویند: همچون نقش بر آب است؛ چرا که با اندک حرکت و نسیمى به هم مى خورد. ولى عجب اینکه خداوند بزرگ تمام نقش هاى مختلف انسانى و بسیارى از جانداران دیگر را نقش بر آب مى کند، و این همه صورت ها را بر قطره آب نطفه مى زند؛ و به راستى چه کسى در آب، صورت گرى کرده است جز خداوند بزرگ؟ (https://makarem.ir)

دکتر کیت مور پدر جنین شناسی جهان که در سال 1984 بزرگترین جایزه کشور کانادا در رابطه با دانش کالبد شکافی را به خود اختصاص داده و در دانش جنین شناسی در جهان سر آمد بود ، به کشور عربستان سعودی دعوت شد تا در مورد آیاتی که چهارده قرن پیش در مورد دنیای جنین در قرآن آمده و یا احادیثی که در این باره از پیامبر اسلام روایت شده است ، نظرات خود را ارائه دهد . دکتر در ابتدا تمایلی به این سفر نداشت و مطمئن بود که کتابی متعلق به چهارده قرن پیش نباید چیز جالبی در مورد جهان جنین ارائه داده باشد به ویژه که این دانش فقط در نیم قرن اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است . اما به علت نقطه ضعف گرفتن از کتاب آسمانی مسلمانان و نیز گشت و گذاری در کشورهای عربی ، به این دعوت جواب مثبت داد . او پس از بررسی آیات قرآن در مورد جهان جنین چنان حیران و شگفت زده شد که گفت امکان ندارد که این کتاب توسط فردی و یا افرادی در چهارده قرن پیش نوشته شده باشد بلکه این کلام خداوند است که آگاه به همه ی امور است . او نه تنها نتوانست از کتاب آسمانی مسلمانان نقطه ضعفی بگیرد بلکه با توجه به یافته های خود از قرآن در چاپ های بعدی تعدادی از کتابهای مشهور خود و اصلاحات و تجدید نظرهایی انجام داد . یکی از کتابهای مشهور او (( انسان در حال رشد )) نام دارد که در بسیاری از دانشگاههای دنیا تدریس می شود و به بیش از 25 زبان مختلف دنیا ترجمه شده است . از آن پس او در بیشتر کنفراسهایی که در مورد اعجاز علمی قرآن برگذار می شد ، شرکت می کرد از جمله در کنفرانسی در مسکو به همین منظور شرکت نمود . در خلال این کنفرانس که جلسات آن در یکی از شبکه های تلویزیونی مسکو پخش شد و علمای اسلامی و غیر اسلامی در آن به بحث پرداختند ، 37 دانشمند مشهور روسی به دین اسلام گرویدند . در آن کنفرانس از دکتر کیت مور پرسیده شد: آیا شما مسلمان شده اید ؟ جواب داد : نه، ولی گواهی می دهم که قرآن کتاب خداوند و محمد پیامبر خداست . به او گفته شد: با این تفاصیل شما مسلمان هستید . دکتر گفت : من اکنون نیز که مسلمان شدن خود را اعلان ننموده ام ، زیر فشارهای شدید اجتماعی قرار دارم اما تعجب نکنید از اینکه روزی بشنوید که کیت مور مسلمان شده است . یک سال بعد او اعلان نمود که مسلمان شده است . دکتر کیت مور آیاتی از قرآن در مورد جهان جنین را مورد برسی قرار داد و برای تعدادی از آنها تفاسیری منطبق با دانش امروزی ارائه داده است و در مقاله ای به چاپ رسانده است .


فیلم رو از لینک زیر ببینید:

http://www.tubeislam.com/video/7712/Embryology-in-Quran-Dr-Keith-L-Moore

نظرات (۳)

زیبا بود
  • گرافیست ارشد
  • به به ، بسیار زیبا استاد ملایری
    خیلی عالی هست ، کتابش رو هم دارم که البته خیلی قدیمی هم هست .
    دوست داشتید وبلاگ ما رو هم دنبال کنید
    سپاس 🌹

    سلام.

    یه پیشنهاد عالی و فوق العاده براتون دارم!

    می تونید از سایت https://urlme.ir/on/mohse استفاده کنید و لینکهاتون رو کوتاه و منتشر کنید.

    هر کسی روی لینک کوتاه شده شما کلیک کنه، سایت به شما پول میده.

    اگر هم زیرمجموعه جذب کنید ، پول بیشتری در میارید.

    من ازش دارم استفاده میکنم و تا حالا درآمد خوبی داشتم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی