توحید مفضل امام صادق (ع)

مجلس اول :شگفتی های آفرینش انسان

توحید مفضل امام صادق (ع)

مجلس اول :شگفتی های آفرینش انسان

کتاب توحید مفضّل، منسوب است به یکی از شاگردان خاصّ امام صادق(ع) به نام "مفضّل بن عمر الجُعفی الکوفی" که از طریق محمد بن سنان نقل شده است. مفضّل چهار جلسه نزد حضرت صادق(ع) شتافت و سخنان او را که به وی املاء می‌فرمود، مکتوب کرد. متن حیرت‌انگیز این کتاب، مورد تأیید علما واقع شده است، از جمله: سید بن طاووس (وفات: 664 هجری) که آن را شگفت‌انگیز خوانده است و همچنین علامه محمدباقر مجلسی (وفات: 1110 هجری) که آن را برای استفاده عامه به فارسی شیوا ترجمه نموده و در برخی موارد، سخنان حضرت را شرح نیز کرده است. مفضل بن عمر از خواص شاگردان امام صادق و امام کاظم(ع) بوده است. طبق آنچه در کتاب الارشاد مفید آمده، حضرت امام رضا(ع) در ضمن حدیثی بر او رحمت فرستاده و تبعیت او از ائمه را ستوده است.

امام صادق علیه‌السلام این حدیث بلند را در چهار روز و چهار نشست، بر مفضل املا فرموده است. شاید بتوان برای هر مجلس عنوانی کلی را بر شمرد.

مجلس اول: درباره شگفتیهای آفرینش انسان

مجلس دوم: درباره شگفتیهای آفرینش حیوان

مجلس سوم: درباره شگفتیهای آفرینش طبیعت

مجلس چهارم: درباره ناملایمات و مصائب
در این تارنما ضمن ارائه فرازهایی از مجلس اول به به شرح علمی هر مبحث پرداخته می شود

  • ۱
  • ۰

باز تأمل کن در اینکه خداوند با حسن تدبیر و حکمت، مو و ناخن را آفرید.

از آنجا که این دو رشد می کنند و بلند می شوند و باید کوتاه گردند، حس ندارند تا انسان به هنگام گرفتن آنها احساس درد نکند. اگر انسان از گرفتن مو و ناخن درد می کشید میان دو محذور قرار می گرفت: یا اینکه هر دو را رها می کرد تا دراز شوند و یا اینکه با دشواری و تحمل درد، آنها را کوتاه می کرد.

مفضل می گوید: به امام علیه‌السلام عرض کردم: چه می شد اگر خداوند آنها را چنان می آفرید که افزوده نگردند تا آدمی به اصلاح و کوتاه کردن نیازمند نباشد؟

امام علیه‌السلام فرمود: خداوند متعال در این کار، نعمتهایی نهاده که آدمی از آنها آگاه نیست تا سپاس گوید. آگاه باش! دردهای بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان خارج می گردد؛ از این رو به انسان فرمان داده شده که هر هفته با نوره مالیدن و مو تراشیدن و کوتاه کردن ناخنها به این کار اقدام کند. این کار باعث می شود که موی و ناخن با شتاب بیشتری برویند و دردها و بیماریها را سریعتر خارج کنند. اگر شخص چنین نکند، رشد آنها کوتاه و اندک می شود، در نتیجه، دردها در بدن می ماند و بیماریهای مختلف پدید می آید.

نیز از رویش مو در چند جای بدن که وجود آن برای انسان مایه رنج و زیان است جلوگیری شده. اگر مو در دیدگان می رویید آیا آدمی نابینا نمی شد؟ و اگر در دهانش می رویید آیا خوردن و آشامیدن انسان دشوار و بی لذت نمی گشت؟ اگر در کف دست رشد می کرد آیا انسان از لمس درست اشیا و انجام برخی از کارها باز نمی ماند؟ پس نیک بنگر که چگونه در جایی که سود و مصلحتی در کار نیست نروییده. اینها مخصوص انسان نیست، بلکه در چهارپایان و درندگان و دیگر حیوانات نیز چنین است؛ از این رو با اینکه بدن آنها از مو پوشیده است و لیکن این مناطق، دقیقاً به خاطر آنچه که ذکر شد، مویی بر آنها نیست. نیک اندیشه کن که چگونه آفرینش از هر خطا، زیان و ناهماهنگی به دور است و یکسره حکمت و تقدیر است و مصلحت و سود.

ویژگیها و کاربردهای ناخن 

(برگرفته از http://www.jootan.ir/)

ناخن ها، قابلیت چنگ زدن، بریدن و پاره کردن دارند در واقع ناخن ها ابزارهایی برای خراش دادن، باز کردن گره های کوچک و برداشتن اشیاء هستند. ناخن ها ، از نوک انگشتان محافظت میکنند و حضور آنها برای حساسیت بالشتک انگشتی ضروری است. در زمان باستان ناخن ها هم ابزاری مفید و هم وسیله ای برای دفاع بوده اند، سپس بعد ها در زمان هخامنشیان در ایران، فرهنگ بلند کردن ناخن ها رواج پیدا کرد.

امروزه ، ناخن ها بخشی بیرونی ظاهر یک فرد هستند و کارکردهایی هم دارند. مردان نیز مانند زنان اهمیت زیادی به مراقبت و زیبایی ناخن خود میدهند.

 

 ناخن چیست

ناخن یک صفحه انعطاف پذیر از بافت شاخی است که از کراتین ساخته شده است. که در واقع سلولهای اپیدرمی شکل گرفته در ریشه ناخن هستند که سخت شده اند. عوامل مختلفی در تشکیل صفحه کراتینی تاثیر میگذارند (صفحه کراتینی ناخن بزرگترین صفحه کراتینی در بدن انسان است. از جمله این فاکتورها ژنتیک ، تغذیه ، سلامتی ( وضعیت ناخن ها، بهترین انعکاس دهنده سلامتی بدن است. ) ، وضعیت محیط و میبایند . علاوه بر کراتین ، در ناخن ها مقادیری از نمکهای معدنی مثل سولفور ( گوگرد) سلنیوم، کلیسیم و پتاسیم وجود دارد.

ماتریکس بخش زنده قاعده ناخن است. در اینجا، سلولهای جدید رشد کرده و سلولهای قدیمی و مرده را به سمت صفحه ناخن هل میدهند. کیفیت و سلامت این سلولها ، وضعیت عمومی ناخن را که در پشت ماتریکس رشد میکند  نشان میدهد. ماتریکس توسط عروق خونی و اعصاب فراوانی تغذیه میشود که از این مجموعه عروق و اعصاب برای تولید و رشد بافت ناخن ضروری است. این مهمترین قسمت کل ساختار ناخن است و میتواند به سادگی آسیب ببیند. هر گونه حادثه و یا استفاده نامناسب از ناخن ها ، رشد طبیعی آنها را مختل کرده و موجب تغییر رنگ و یا موجب بی نظمی در لبه های ناخن میشود که این تغییرات در صفحه ناخن دیده میشود.

بخش های اصلی ناخن چه هستند؟

 

هر اتفاقی که برای بدن انسان می افتد میتوانند بر روی ناخن ها اثر بگذارد. بیماریهایی شامل تب بالا، پنومی و مشخص میشوند. این اثرات ، از طریق شیارهایی که بر روی لانولای ناخن تشکیل شده و به تدریج همراه با ناخن رشد میکنند. حتی ، شوکهای فیزیولوژیک نیز میتوانند ماتریکس را متاثر کرده و در سطح ناخن به صورت ناهمواری و یا شیارهای عمیق به نظر برسند.

ناخن چگونه رشد میکند؟

 ناخن از ماتریکس(به عنوان بخشی از اپیدرم) و یا از لایه خارجی پوست، نشات میگیرد سپس طی روند کراتینه شدن کاملاً سخت و ضخیم میشود. که در محل بستر ناخن ، سختی کمتری دارد و به این بخش ، بخش سفید لانولا میگوییم.

با ادامه رشد ، ناخن نازکتر شده و دوباره به بستر ناخن (به طور محکم) میچسبد که یک رنگ صورتی مانند به خود میگیرد بسته به سرعت رشد، حدو۵-۳ ماه طول میکشد تا ناخن کاملاً رشد کند.

به طور کلی، ناخن ها در فصل تابستان بیشتر و سریعتر از فصل زمستان رشد میکنند و ناخن های دست راست در افراد راست دست و ناخن های دست چپ در افراد چپ دست بیشتر رشد میکند. سرعت رشد ناخن ، در طور دوره آبستنی بیشتر است.



ناخن ها فاش کننده ی بیماری ها

برگرفته از مقاله فاطمه پورحوایی در سایت تبیان https://article.tebyan.net

معمولا پزشک ها در حین معاینه، ناخن های بیمار را نیز بررسی می کنند. در واقع ناخن ها می توانند اولین علائم وجود بیماری را در بدن بروز دهند که معمولا از چشم بیماران پنهان می ماند.

- شکل ناخن ها: ناخن های منحنی و قوزدار احتمال وجود بیماری های ریوی، کبدی و حتی سرطان را افشا می کنند. البته ناخن برخی افراد به طور ژنتیکی به این شکل است. بهتر است هر گونه تغییری در شکل ناخن ها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید تا خیالتان راحت شود.

- ناخن های سرد و رنگ پریده: ضعف عروق در ناحیه نوک انگشت ها، سردی و رنگ پریدگی ناخن ها می تواند نشان از آرتریوپاتی، نارسایی قلبی یا ریوی باشد.

- مقاومت ناخن ها: ناخن های ضعیف، نرم یا شکننده می توانند نشان دهنده کمبود مواد مغذی بدن بویژه آهن باشد.

- رنگ ناخن ها: ناخن های سفید امکان وجود بیماری های گوارشی، ریوی یا لنفوم (نوعی سرطان خون) را نشان می دهند.
ناخن های قهوه ای خبر از بیماری های هورمونی می دهند.

لکه های کوچک قرمز رنگ روی ناخن ها احتمال وجود بیماری های خودایمنی را آشکار می سازند.

در نهایت اینکه قرمزی اطراف ناخن ها می توانند نشان از درماتومیوزیت باشد.

 

 

  • ۹۶/۱۰/۰۷
  • بهروز ملایری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی