ﻋﺒﺮت ﺑﮕﯿﺮ ﻛﻪ ﭼﺮا ﺷﺒﯿﻪ ﻧﯿﺴﺖ اﺣﺪى از ﻣﺮدم ﺑﻪ دﻳﮕﺮى ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ وﺣﺸﯿﺎن و ﻣﺮﻏﺎن و ﻏﯿﺮ اﻳﻨﮫﺎ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺒﯿﻪ اﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ - ﮔﻠﻪ از آھﻮ و اﺳﻔﺮ و دراﻛﻪ ھﻤﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺒﯿﻪ اﻧﺪ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻓﺮق ﻣﯿﺎن ھﺮ ﻳﻚ از اﻳﺸﺎن و دﻳﮕﺮى ﻧﻤﻰ ﺗﻮان ﮔﺬاﺷﺖ و ﺑﻨﻰ آدم را ﻧﻤﻰ ﺑﯿﻨﻰ ﻛﻪ ﺻﻮرت ھﺎ و ﺧﻠﻘﺖ ھﺎى اﻳﺸﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺳﺖ ﻛﻪ دو ﺗﺎى اﻳﺸﺎن ﺑﺮ ﻳﻚ ﺻﻔﺖ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، و ﻋﻠﺖ و ﺣﻜﻤﺘﺶ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺮدم ﻣﺤﺘﺎﺟﻨﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ را ﺑﻪ ﺣﺎﻟﮫﺎ و ﺻﻔﺖ ھﺎ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﺑﺮاى ﻣﻌﺎﻣﻼﺗﻰ ﻛﻪ در ﻣﯿﺎن اﻳﺸﺎن ﺟﺎرى ﻣﻰ ﺷﻮد و در ﻣﯿﺎن ﺑﮫﺎﻳﻢ و ﻣﺮﻏﺎن اﻳﻨﮫﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ را ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ، ﻧﻤﻰ ﺑﯿﻨﻰ ﻛﻪ ﻣﺸﺎﺑﮫﺖ ﻃﯿﻮر و وﺣﻮش ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ھﯿﭻ ﺿﺮر ﺑﻪ اﺣﻮال اﻳﺸﺎن ﻧﻤﻰ رﺳﺎﻧﺪ و اﮔﺮ دو ﺗﻮاءم از ﺑﻨﻰ آدم ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺮ ﻣﺮدم ﻛﺎر در ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ اﻳﺸﺎن ﺑﺴﯿﺎر دﺷﻮار ﻣﻰ ﺷﻮد ﺑﻪ ﻣﺮﺗﺒﻪ اى ﻛﻪ آﻧﭽﻪ را ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﻰ از اﻳﺸﺎن ﺑﺎﻳﺪ داد ﺑﻪ دﻳﮕﺮى ﻣﻰ دھﻨﺪ و ﻳﻜﻰ را ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﮔﻨﺎھﻰ ﻣﻮاﺧﺬه ﻛﻨﻨﺪ دﻳﮕﺮى را ﺑﻪ ﻋﻮض او ﻣﻮاﺧﺬه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ .و ﮔﺎه اﺳﺖ (59).ﻛﻪ ﻣﺜﻞ اﻳﻦ اﺷﺘﺒﺎه در ﻣﺸﺎﺑﮫﺖ رﺧﻮت و اﻟﺒﺴﻪ ﺷﺨﺼﻰ ﺑﺎ دﻳﮕﺮى ﺑﻪ ھﻢ ﻣﻰ رﺳﺪ ﭘﺲ ﻛﻰ ﻟﻄﻒ ﻛﺮده اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﻪ اﻳﻦ دﻗﺎﻳﻖ ﺣﻜﻤﺘﮫﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ ھﯿﭻ ﺧﺎﻃﺮى ﺧﻄﻮر ﻧﻜﺮده و ھﻤﮕﻰ ﻣﻮاﻓﻖ ﻣﺼﻠﺤﺖ اﺳﺖ ﻣﮕﺮ ﺧﺪاوﻧﺪى ﻛﻪ رﺣﻤﺘﺶ ھﻤﻪ ﭼﯿﺰ را ﻓﺮا ﮔﺮﻓﺘﻪ .اﮔﺮ ﺑﯿﻨﻰ ﺻﻮرت اﻧﺴﺎﻧﻰ را ﻛﻪ ﺑﺮ دﻳﻮارى ﻛﺸﯿﺪه اﻧﺪ و ﻛﺴﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺑﻪ ﺗﻮ اﻳﻦ ، ﺑﻰ ﻣﺼﻮرى و ﻧﻘﺎﺷﻰ ﺧﻮد ﺑﻪ ھﻢ رﺳﯿﺪه اﻟﺒﺘﻪ ﻗﺒﻮل ﻧﺨﻮاھﻰ ﻧﻤﻮد، ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﻧﻜﺎر ﻣﻰ ﻛﻨﻰ اﻳﻦ را در ﺻﻮرت ﺟﻤﺎدى ﻛﻪ ﺑﺮ دﻳﻮار ﻧﻘﺶ ﻛﺮده اﻧﺪ و اﻧﻜﺎر ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻰ در آدﻣﻰ زﻧﺪه ﺳﺨﻨﮕﻮ.